جمعه 31 فروردین 1403
ساعت 12 : 32 دقیقه
19 / April / 2024
11 / شوال / 1445

حسابرسی چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | ﺳﻪشنبه 3 مرداد 1396 ساعت 15 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تعریف حسابرسی

اگر حسابرسی را در یک جمله بخواهیم تعریف کنیم باید بگوییم که جستجو کردن در تمامی اسناد و مدارک برای رسیدن به یک اشتباه و یا تقلبی که در حسابداری رخ داده است ، حسابرسی نام دارد.

حسابرسی تقریبا شبیه حسابداری است اما تفاوت هایی با هم دارند. کار حسابداری به منظور سر و سامان دادن به امور حسابداری و حساب و کتاب ها انجام میشود اما حسابرسی بیشتر به منظور چک کردن و بررسی صحت عملکرد حسابدار انجام میگیرد.

اگر حسابدار کارهای حسابداری را به صورت غیر قانونی و یا با ترفندهای خاصی انجام دهد در زمان حسابرسی حسابرس به آنها پی خواهد برد و پرده از این کارها برمیدارد.

حسابرسی در واقع به منظور بررسی و تشخصی درست و اصولی انجام شدن کارها به کار میرود و بررسی میکند که آیاامور حسابداری بر اساس قانون انجام شده است یا خیر.

حسابرس پس از اینکه حسابرسی را انجام میدهد نتیجه گزارشاتش را برای مراتب بالاتر می فرستند و میتواند از نتایج حسابرسی برای سازمان ها بانک و سایر مواردی که به نتیجه ی این حسابرسی نیاز دارند استفاده کند.

حسابرس میتواند یک فرد باشد و یا میتواند یک موسسه باشد که افراد متخصصی را به عنوان حسابرس به یک مجموعه برای انجام کار حسابرسی میفرستند.

برای چه منظوری صورت های مالی را حسابرسی می کنند؟

در کل باید بگوییم برای رسیدن به پاسخ این سوال که آیا عملیات حسابداری بر طبق منطق و اصول حسابداری انجام گرفته است یا خیر ، حسابرسی انجام می شود.

برای انجام امور حسابرسی برخی مهارت ها لازمند که باید حتما یک حسابرس قهار داشته باشد.

اگر میخواهید در حسابرسی یک حسابرس زبردست باشید باید در امور محاسباتی و تجزیه و تحلیل داده ها بسیار توانمند باشید و بتوانید اطلاعات را در کنار هم قرار داده و نتیجه ای که میخواهید را از آنها بگیرید. باید در حساب و کتاب بسیار دقیق باشید . البته امروزه سیستم های کامپیوتری کمک شایانی به علم حسابداری و حسابرسی کرده اند اما با این حال توانایی در مدیریت این امور و دادن اطلاعات ورودی درست به سیستم ها ی حسابداری و حسابرسی از مهمترین وظیفه های یک حسابرس به شمار می رود.

کار کردن با نرم افزارهای حسابداری و حسابرسی آنطور که فکر میکنید ساده نیست . این نرم افزار ها به گئنه ای نوشته شده اند که کار کردن با آنها حتی توسط افراد متخصص نیازمند توانایی و علم کار کردن با این نرم افزار هاست. زمانی که یکی از این نرم افزار ها را برای انجام امور حسابرسی  و یا حسابداری خود خریداری میکنید یک دوره آموزش رایگان برای شما در محل نصب برنامه انجام میدهند تا بتوانیدد از آن نرم افزار در جهت انجام امور روزانه و پیچیده ی حسابرسی استفاده کنید.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :